Saturday 1 May 2010

IRan Constitution Pt 4 مهم: لطفا به همه در ایران ارسال کنید

بسم تعالی

بخش اول: قانون اساسی

(۴)

تحول سبز- گروه گسترش آگاهی ها : پیرو استراتژی جنبش سبز و تاکید بر گسترش آگاهی، بر آن شدیم تا به عنوان اولین قدم، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانمهمترین بخش های و ظرفیت های آن را طی اعلامیه های متوالی در اختیار عموم قرار دهیم. باشد که همه اقشار جامعه در سراسر ایران از ظرفیت های قانونی در راستای احقاق حق خود مطلع و خواستار اجرای بدون کم و کاستآن در جامعه شوند.

فصل سوم

حقوق ملت

حقوق قضایی

اصل ۳۲

هیچکس را نمیتوان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین میکند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.مختلف از این اصل طبق قانون مجازات میشود. 

اصل ۳۳

هیچکس را نمیتوان از محل اقامت خود تبعید کرد یا از اقامت در محل مورد علاقهاش ممنوع یا به اقامت در محلی مجبور ساخت، مگر در مواردی که قانون مقرر میدارد.

اصل ۳۴

دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس میتواند به منظور دادخواهی به دادگاههای صالحرجوع نماید. همه افراد ملت حق دارند این گونه دادگاهها را در دسترس داشته باشند و هیچکس را نمیتوان از دادگاهی که به موجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد.

اصل ۳۵

در همه دادگاهها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.

اصل ۳۶

حکم به مجازات و اجراء آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد.

اصل ۳۷ - اصل برائت


اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمیشود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

اصل ۳۸ - منع شکنجه

هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است.
متخلف از این اصل طبق قانون مجازات میشود
.

اصل ۳۹

هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.

اصل ۴۰

هیچکس نمیتواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

کاری از گروه گسترش آگاهی های تحول سبز


لینک دانلود اعلامیه جهت پخش



Posted via email from lissping

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.