Friday 27 July 2012

‭BBC ‮فارسی‬ - ‮جهان‬ - ‮دادگاهی در آمریکا مجازات زندان یک ایرانی متهم به معامله با ایران را لغو کرد‬

به گزارش آسوشیتدپرس یک متخصص شیمی ایرانی تبار به نام محمودرضا بانکی از زندان رفتن به دلیل اظهارات کذب در ارتباط با معامله با ایران معاف شد.

آمریکا ارسال کالا، خدمات و فناوری به ایران را برای شهروندان خود ممنوع کرده است

آقای بانکی در سال ۲۰۱۰ به حبس محکوم شده و ۲۱ ماه به زندان رفته بود اما دادگاه بعدا اتهام اصلی دایر بر نقض قانون تحریم های ایران علیه او را رد کرد.

قاضی پال انگلمایر در دادگاه فدرال در نیویورک با اشاره به ۲۱ ماه زندان آقای بانکی گفت که او علیرغم گناهکار شناخته شدن در ارتباط با "اظهارات کذب"، لازم نیست به زندان برود.
محمودرضا بانکی گفته که زندان "تاریک ترین دوران" زندگی‌اش بوده است.
آقای بانکی در آمریکا در رشته مهندسی شیمی تحصیل کرده و دکترا گرفته است. او در زمانی که متهم شده بود، برای شرکت مشاوره مکینزی کار می‌کرد.
محمودرضا بانکی براساس قانون سال ۱۹۹۵ که شهروندان آمریکا را از ارسال کالا، خدمات و فناوری به ایران و دولت آن کشور منع می‌کند، متهم شده بود.
هرچند دادگاه تجدید نظر اتهام نقض قانون تحریم ها علیه او را رد کرده بود اما اتهام اظهارات کذب برقرار ماند و قبول شد که براساس آن آقای بانکی ممکن بود به شش ماه زندان برود و حالا قاضی آن را کرده است.
آقای بانکی از قاضی خواسته بود که در کاهش "لکه و ننگ" دوره زندان به او کمک کند.
دانیا پری، از مقام‌های دادستانی در دفاع از طرح اتهامات علیه آقای بانکی گفته است که خانواده او منافع تجاری قابل توجهی در ایران داشته‌اند در حالی که این کار درست نبوده است.
در زمان محاکمه، یکی از وکلای مدافع آقای بانکی گفته بود او بر این تصور بود که ۳.۴ میلیون دلاری که به حسابش ریخته شده از سوی بستگانش بوده است. دولت گفت که او ۲.۴ میلیون دلار از این پول را برای خریدن آپارتمانی در مانهاتان استفاده کرده است.

‭BBC

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.